spinner

Program / Luni- Vineri/ 09:00 – 18:00

CABINET DE AVOCATURĂ & MEDIERE Cobrescu Andreea

Când se restituie sumele pe care angajatorul le-a achitat cu titlu de indemnizații de concediu medical?

Întârzierile în plata indemnizațiilor de concediu medical sunt de natură să perturbe activitatea curentă a angajatorului, generând disfuncționalități în gestionarea resurselor umane și financiare.

Conform prevederilor din Normele Metodologice de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, Casa de asigurări de sănătate are obligația de a efectua plata sumelor aprobate în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii de restituire.

Angajatorulare calitatea de plătitor, iar asiguraţii angajaţi au calitatea de beneficiari ai acestor indemnizaţii.

Conform art.64 din Normele Metodologice de aplicare a OUG 158/2005

(1) Sumele reprezentând indemnizaţii, care se plătesc de către angajatori angajaţilor care au beneficiat de certificate de concediu medical (…) se recuperează din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate din creditele bugetare prevăzute cu această destinaţie;

(2) pentru recuperarea sumelor prevăzute la alin. (1), angajatorul depune la registratura casei de asigurări de sănătate, pe suport hârtie sau prin mijloace de transmitere la distanţă, în termenul prevăzut la art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, cu modificările şi completările ulterioare, solicitarea scrisă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 10, la care se ataşează Centralizatorul privind certificatele de concediu medical, prevăzut în anexa nr. 1.”

(7) Casa de asigurări de sănătate va efectua plata sumelor aprobate, în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii de restituire, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație.

(9) „În cazul în care se resping la plată sume totale/parţiale cuprinse în cererea de recuperare, compartimentul prevăzut la alin. (3) va întocmi comunicarea de respingere a plăţii cu motivarea acesteia, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13, pe baza căreia se va anula/modifica suma înscrisă în cererea de restituire depusă şi înregistrată potrivit alin. (2).

• În situația în care plata sumelor aprobate nu este efectuată în termenul legal de 60 de zile, angajatorul are dreptul să solicite actualizarea acestor sume cu rata inflației. În plus, acesta poate cere plata dobânzii legale în instanță.

Este esențial de subliniat că angajatorul are un termen de prescriptie de 3 ani de la momentul încălcării termenului legal pentru a iniția o acțiune legală în vederea obținerii drepturilor sale.

Vă aflați intr-o situație asemănătoare? Suntem aici sa va ajutam. Contactati-ne!

Suntem aici pt tine!